Teamwork på vejen sikrede opbakning til fjernvarme

Varme

På en villavej i Helsingør slog en gruppe borgere sig sammen og hjalp tvivlende naboer og genboer med at få styr på alle aspekter ved tilslutning til fjernvarme.

Fjernvarme - Yderområder

Her på Heimdalsvej i Helsingør opstod et fællesskab omkring at sikre fjernvarme til vejens husejere.

På Heimdalsvej og en lille del af Odinsvej i Helsingør sidder en gruppe glade husejere. Her i foråret 2024 har de fået besked om, at der nu er den nødvendige opbakning blandt bolig- og bygningsejerne på vejene til, at Forsyning Helsingør kan gå videre med planerne om at rulle fjernvarme ud i deres lokale områder – nærmere bestemt Yderområde 15.1 og 16.1  

Ud af de i alt 34 ejendomme på Heimdalsvej og en snært af Odinsvej har 24 husejere i skrivende stund tilmeldt sig fjernvarme ved at underskrive en kontrakt med Forsyning Helsingør – svarende til samlet tilslutning på lige over 70 procent. Dermed er det lykkedes at komme over grænsen på de nødvendige 60 procent, der afgør, om forsyningsselskabets business case hænger sammen, og om planlægningen af fjernvarmearbejdet kan begynde.  

Vedholdende holdindsats 
Men underskrifterne er ikke kommet af sig selv. Derimod er den flotte opbakning et resultat af et vedholdende og målrettet teamwork blandt en mindre gruppe af borgere – særligt på Heimdalsvej. Et arbejde, der blandt andet indeholder brugen af en lukket Facebook-gruppe, besøg hos naboer og et effektivt informationsmøde på Forsyning Helsingørs driftscenter.  

Det er dejligt, vi er kommet i mål. Det var ikke sket uden en super holdindsats på vejen.
Solvejg Petersen, husejer

”Det er dejligt, vi er kommet i mål. Det var ikke sket uden en super holdindsats på vejen. Det har været et effektivt teamwork igennem hele processen – og det har været afgørende for, at det lykkedes for os at nå over de 60 procents tilmeldinger”.  

Ordene kommer fra Solvejg Petersen. Sammen med ægtemanden Niels var hun med til at starte projektet med at skaffe den nødvendige opbakning. Det var tilbage i vinteren 2021/2022. Pensionistægteparret var lige flyttet ind i et gasfyret hus på 92 m2. De kom fra et hus med fjernvarme et andet sted i nabolaget – og havde været tilfredse fjernvarmekunder tidligere. Og nu så Solvejg og Niels, at Byrådet var i gang med at godkende projektforslag til nye fjernvarmeområder i Helsingør – herunder Heimdalsvej – hvor deres nye hus er beliggende.  

 ”Da vi opdagede, at Byrådet var ved at godkende projektområder – blandt andet på vores nye vej - så vi muligheden for at komme på fjernvarmen igen. Derfor startede vi en tråd på Facebook for at informere dem, som måske havde overset projektet”.

Sammen med andre husejere på vejen opstod et fællesskab omkring fjernvarmeprojektet både i område 15.1 og 16.1. Vejens lukkede Facebookgruppe blev hurtig et naturligt omdrejningspunkt for dialog og information. Derudover blev der i løbet af de næste par år gennemført en lang række systematiske tiltag – alle med det formål langsomt at øge opbakningen til at skifte naturgassen ud med fjernvarmen. 

Samtidig benyttede husejerne løbende muligheden for at tilkendegive over for Forsyning Helsingør - via et online modul på selskabets hjemmeside - om de var interesseret i at få ejendommen tilsluttet fjernvarme. Dermed kunne Forsyning Helsingør – og andre - følge med i, hvordan opbakningen langsomt men stødt gik opad på Heimdalsvej og den lille del af Odinsvej. 

”Jeg tror, det har haft en positiv betydning for vores muligheder for at få fjernvarme, at Forsyning Helsingør løbende kunne se at lige præcis her hos os, var der altså en ret stor procentdel, der gerne ville have fjernvarme”, forklarer Niels. 

Dørklokker ringede 
Men Facebook og onlinemoduler gjorde det ikke alene. En af beboerne på vejen udformede en folder om fjernvarmeprojektet og delte rundt i postkasserne, og gruppen af tilhængere begyndte at arbejde med den personlige kontakt og dialog med vejens øvrige beboere. Nu blev der ringet på dørklokker for at få overbevist tvivlerne. 

Heldigvis var alle med på at tage dialogen, så jeg synes, vi blev godt modtaget”
Niels Petersen, husejer

”Vi gik ud og bankede på dørene hos vores naboer og genboer op og ned ad vejen. Her spurgte vi forsigtigt ind til deres holdning til fjernvarme, og fortalte hvorfor vi mente, det var en god idé. Men det er jo et følsomt emne, for snakken kommer hurtigt til at handle om folks private økonomi og finansieringsmuligheder. Og vi ønskede ikke at presse nogen til noget. Heldigvis var alle med på at tage dialogen, så jeg synes, vi blev godt modtaget”, fortæller Niels, der som tidligere fjernvarmekunde var en troværdig budbringer af fjernvarmens fordele. 

Derudover er komforten på fjernvarme høj. Det larmer ikke. Det lugter ikke. Det fungerer.
Niels Petersen, husejer

 ”Jeg kunne jo fortælle, at det var billigere for os at varme vores gamle hus på 130 m2 op med fjernvarme – end det nuværende på 92 m2, der er på naturgas. Derudover er komforten på fjernvarme høj. Det larmer ikke. Det lugter ikke. Det fungerer. Og derfor skal du ikke betale for service hele tiden, som man skal med naturgas. Samtidig er der jo en vis usikkerhed om naturgassens fremtidige prisleje. Der var mange argumenter for fjernvarmen”.  

Informationsmøde blev afgørende 
Langsomt blev flere og flere af husejerne positive ambassadører for fjernvarmen. Ikke desto mindre var der stadig en del tvivlere, og efter cirka to års intenst og systematisk arbejde var opbakningen stadig ikke kommet helt over de magiske 60 procent. Ikke før foråret 2024. Her afholdt Forsyning Helsingør et målrettet informationsmøde i driftscenteret på Energivej. 

”Der mødte mange husejere op. Det var første gang alle var samlet, og alle fik svar på deres spørgsmål. Det skabte tryghed, og flere af de sidste tvivlere blev nu tilhængere af fjernvarmen. Det hjalp også, at Forsyning Helsingørs energichef gav en meget engageret præsentation. Det var et godt møde”, husker Solvejg. 

Efter mødet steg antallet af underskrevne kontrakter, og i løbet af april 2024 var andelen af underskrevne fjernvarmekontrakter på henholdsvis 67 procent i Yderområde 15.1 og 73 procent i Yderområde 16.1. Begge områder kom således op over de nødvendige 60 procent. Forsyning Helsingør kunne derfor meddele ægteparret Petersen, og de andre interesserede husejere på Heimdalsvej og den lille del af Odinsvej, at planlægningen af fjernvarmearbejdet nu kunne gå i gang.  

Dermed kan husejerne på de to veje se frem til at få skiftet naturgas eller oliefyr ud med fjernvarme. Men de store anstrengelser har også har bragt andre fordele med sig. For som Solvejg Petersen udtrykker det: 

Jeg synes, den store holdindsats og det gode teamwork har givet en endnu bedre stemning på vejen.
Solvejg Petersen, husejer

”Jeg synes, den store holdindsats og det gode teamwork har givet en endnu bedre stemning på vejen. Vi har været igennem et fælles projekt, der lykkedes. Og det er jo i virkeligheden en kæmpe gave. Vi er nemlig kommet til at kende hinanden meget bedre i processen.  Nu smiles der bare lidt mere”. 

 

Fakta: 5 gode råd - Sådan øges opbakning til fjernvarme på villavej

Baseret på erfaringerne fra Heimdalsvej/Odinsvej

  1. Opret en lukket Facebook-gruppe til vejens beboere – med en administrator til. Det er en god informationskanal til at nå vejens beboere og viden om fjernvarme kan deles med andre. Samtidig kan man stille spørgsmål til sine naboer og udveksle VVS-tilbud etc. 
  2. Arbejd systematisk med at skaffe et overblik over husejernes tilsagn og opbakning på vejen – samt hvem, der har fået informationsmateriale. På den måde står det fx hurtigt klart, hvor langt der er endnu til målet og hvor mange, der stadig er tvivlere. 
  3. Aktivér din nabo. Hvis tilhængerne af fjernvarme alle tager en dialog med nærmeste nabo, vil budskabet og opbakningen sprede sig hurtigere. På den måde kommer der hurtigt flere fjernvarme-ambassadører på vejen. 
  4. Dine argumenter skal være på plads. Ha’ fx svar parat på spørgsmål som: Hvorfor er fjernvarme en god idé for dig eller din nabo? Hvorfor er fjernvarme en fordel – sammenlignet med fx varmepumper og naturgas? Kend prisforskellene. 
  5. Få styr på finansieringen. Hvor stor en udgift er der tale om, og hvordan kan den finansieres? Hvilke lånemuligheder findes der fx i bankerne?