Registrering af oversvømmelse

Du kan hjælpe os med at indberette eventuelle oversvømmelser efter kraftige regnfald. Får vi kendskab til problemerne på ledningsnettet, kan vi måske gøre noget ved oversvømmelserne.

Vi vil derfor bede dig om at indberette oversvømmelser på terræn eller i din kælder – også selvom du har anmeldt eventuelle skader til din forsikring og de dækker, eller hvis oversvømmelsen bare forsvandt af sig selv efter nogle timer.

På den måde får vi kendskab til de steder, hvor vores ledningsnet ikke fungerer tilstrækkeligt godt under kraftig regn, og vi kan dermed tage det med i vores planlægning, når ledningerne skal renoveres.

Alle problemer kan dog ikke afhjælpes, og vi vil løbende prioritere vores indsats på baggrund af miljø, konsekvenser og økonomi. Vi kan derfor ikke garantere at løse dit problem, men det øger vores viden om systemet.

Afvanding fra kældre er grundejerens eget ansvar, men vi forsøger så vidt muligt at sikre, at afvanding fra kælderen kan ske uden problemer. Det er dog en god idé som grundejer, at sikre sig med et højtvandslukke for at undgå oversvømmelse af kælderen. Læs mere her.

Hvis der står vand på vejen, fordi risten er stoppet, er det vej-ejerens ansvar at løse problemet.

På de kommunale veje er det derfor Nordsjællands Park og Vej tlf. nr. 4928 4960, der skal kontaktes. På private veje er det grundejernes ansvar.

Hvis risten fungerer, men vandet ikke kan komme bort, er det som oftest Forsyning Helsingørs ansvar, og vi vil derfor gerne have oplysninger om problemet.

Du kan sende os en e-mail med oplysninger samt billede af oversvømmelsen til fh@fh.dk. Det er meget vigtigt med en nøjagtig placering af hvor oversvømmelsen er. Din henvendelse vil blive brugt til langtidsplanlægning. 

Ved akut behov for hjælp, ring til os på tlf. 4840 5050.