Årsrapport: Godt forsyningsår i 2012

Presse

Årsrapport: Forsyning Helsingørs årsrapport for 2012.

Årsrapport: Forsyning Helsingørs årsrapport for 2012 blev godkendt på selskabets årlige generalforsamling den 28. maj 2013. Årsrapporten tegner et positivt billede af selskabet aktiviteter og resultater for 2012. Forsyningssikkerheden var høj, og den økonomiske bundlinje var tilfredsstillende. Et resultat på 4,3 mio. kr. efter skat og en omsætning 591. mio. kr. er de økonomiske fakta for det kommunalt ejede forsyningsselskab. Foruden sikker drift og den økonomisk stabile kurs, har Forsyning Helsingør i 2012 implementeret nye værdier, mission, vision og gennemført en organisationsændring, som samlet set skal ruste selskabet til udfordringerne i fremtidens forsyningssektor.

En økonomisk ansvarlig drift og udvikling er naturligt for Forsyning Helsingør. Derfor arbejder virksomheden fokuseret på effektiv drift og smidige arbejdsgange – det er til gavn og glæde for både Forsyning Helsingørs kunder og Helsingørs ejere, Helsingør Kommune. Selskabets omsætning i 2012 blev på 591 mio. kr. mod en omsætning på 478 mio. kr. i 2011. Egenkapitalen er på niveau med 2011 og er i 2012 på 2,4 mia. kr. Resultatet for 2012 blev et overskud på 4,3 mio. kr. efter skat. Koncernens samlede værdi udgør godt 3 mia. kr. og er vokset med knap 50 mio. kr. i forhold til 2011.

Væksten i omsætningen skyldes primært øget aktivitetsniveau, stigende råvarepriser samt overtagelsen af Helsingør Kraftvarmeværk, der indgik i Forsyning Helsingør-koncernens regnskab i hele 2012, hvorimod det kun indgik i regnskabet fra 23. maj 2011 i 2011-regnskabet.

- Årets resultat for koncernen på 4,3 mio. kr. efter skat er tilfredsstillende. Vi har nået de vigtigste økonomiske mål, som vi satte, da vi lagde budgettet for 2012. Samtidig har vi haft et godt forsyningsår med høj forsyningssikkerhed og konkurrencedygtige priser for vores kunder, fortæller Forsyning Helsingørs adm. direktør Jacob Brønnum.

- Vi har haft fokus på at udvikle Forsyning Helsingør, så vi står bedre rustet til fremtiden – vi har derfor gennemført en organisationsændring i 2012. 2012 var året, hvor aftalen om fusionering af vores elhandelsselskab og købte andele i Scanenergi koncernen faldt på plads. Det betyder, at vi fremover kan tilbyde flere produkter og ydelser indenfor energi og energirådgivning, forklarer Jacob Brønnum.

Kunden i centrum
Forsyning Helsingør arbejder kontinuerligt med at forbedre deres kundeservice og kundeoplevelse, når de har spørgsmål, skal betale regninger eller skal flytte adresse.

Siden etableringen af Forsyning Helsingør i 2009 har Forsyning Helsingør arbejdet med at strømline deres kundesystemer og fakturaer, så det er nemt og gennemskueligt for kunderne – ligegyldigt hvilken forsyningsydelse Forsyning Helsingør leverer til kunden. Forsyning Helsingør har samtidig arbejdet på at øge tilbuddet af selvbetjeningsløsninger på deres hjemmeside eller via telefonen.

- I 2012 har vi arbejdet hårdt på at få ”maskinrummet” til at køre, når vi fx udskriver regninger og håndterer kundehenvendelser. Vi har flyttet alle vores kunder til ét fælles kundesystem, og derfor kan vi nu tilbyde vores kunder én regning og ét samlet overblik over deres forsyningsleverancer. Vores selvbetjeningsløsninger vil løbende blive udvidet, da mange kunder foretrækker at kunne ”betjene” sig selv og på tidpunkter, man selv bestemmer. Det fælles kundesystem er – sammen med andre tiltag som fx fjernaflæste målere – fundamentet for endnu bedre selvbetjeningsløsninger i fremtiden, siger salgs- og markedschef i Forsyning Helsingør, Kim Asker Larsen.

Om Forsyning Helsingør
Forsyning Helsingør leverer el, varme samt vand og sørger for, at spildevand og affald kommer godt væk. Det er vores mål at levere ydelser med høj kvalitet og give vores kunder en rigtig god service. Forsyning Helsingør har fokus på miljø og innovation og arbejder målrettet på at skabe løsninger, der beskytter miljøet lokalt, nationalt og globalt.

Kontaktinformation
Forsyning Helsingør, administrerende direktør, Jacob Brønnum, jbr@fh.dk, 4840 5100
Forsyning Helsingør, salgs- og markedschef, Kim Asker Larsen, kal@fh.dk, 4840 5110
Forsyning Helsingør, kommunikations- og presseansvarlig, Thomas Lungholt, tlu@fh.dk, 4840 5103