Nyt regulativ for vand

Presse

Helsingør Kommunes Ejendoms- og Miljøudvalg har den 30. august 2011 godkendt et nyt regulativ for vand. Regulativet træder i kraft den 18. november 2011 og erstatter det tidligere regulativ fra 1978.

Helsingør Kommunes Ejendoms- og Miljøudvalg har den 30. august 2011 godkendt et nyt regulativ for vand. Det nye regulativ træder i kraft den 18. november 2011 og erstatter det tidligere regulativ fra 1978. Regulativet er udarbejdet som konkvens af den nye vandforsyningslov fra 2010 og sætter rammerne for forsyning og tilslutning af vand i Forsyning Helsingørs naturlige forsyningsområde.

Det naturlige forsyningsområde er klart defineret i nyt regulativ
I det nye regulativ er Forsyning Helsingørs naturlige forsyningsområde for vand klart defineret; er der mindre end 150 meter fra Forsyning Helsingørs eksisterende ledningsnet til en ny tilslutning, ligger tilslutningen inden for det naturlige forsyningsområde, og kunden skal derfor betale en fast afgift, som fastlægges af Forsyning Helsingørs bestyrelse og Helsingørs Kommunes Byråd. Ligger den nye tilslutning længere end 150 meter væk fra det eksisterende ledningsnet, vil kunden skulle betale de faktiske omkostninger for tilslutningen.

”Det nye regulativ betyder, at der i fremtiden vil opstå færre tvivlstilfælde end tidligere i forhold til, hvad det skal koste at blive tilsluttet det eksisterende ledningsnet”, forklarer Kjeld Frederiksen, vandchef i Forsyning Helsingør. ”Rammerne for tilslutning er klarere, og det kan kun være en fordel for både os og vores kunder, at vi ikke skal diskutere frem og tilbage – nu er det et simpelt spørgsmål om objektive kriterier – og det er nemmere at forholde sig til”, siger Kjeld Frederiksen.

Dårlige betalere får lukket for vandet
Det nye regulativ giver Forsyning Helsingør mulighed for at lukke for vandet for dårlige betalere. Efter anden rykker kan Forsyning Helsingør lukke for vandet, hvis kunden ikke betaler regningen inden en fastsat dato.

 ”På andre forsyningsområder har udbyderne typisk mulighed for at lukke for ydelsen, hvis betalingen udebliver. Det ser vi på el-markedet og for varmeforsyningen, og det er den mulighed, vi nu også får for vand”, fortæller Kjeld Frederiksen. ”Jeg hilser det velkomment, for det giver os nogle bedre muligheder for at få betaling for vores ydelser. Tidligere måtte alle de gode betalere i og for sig betale for de dårlige – og det, mener jeg grundlæggende, ikke er rimeligt”, siger Kjeld Frederiksen.

Om Forsyning Helsingør
Forsyning Helsingør leverer el, varme samt vand og sørger for, at spildevand og affald kommer godt væk. Det er vores mål at levere ydelser af høj kvalitet og give vores kunder en rigtig god service. Forsyning Helsingør har fokus på miljø og innovation og arbejder målrettet på at skabe løsninger, der beskytter miljøet lokalt, nationalt og globalt.