Høje servicemål på affaldsområdet

Affald

Næsten alle affaldsbeholdere bliver tømt til tiden – men der kan forekomme uregelmæssigheder.

Skraldemænd

I Forsyning Helsingør skal kunderne kunne stole på, at vi henter affaldet på de dage, der er aftalt. Derfor har vi høje servicemål på tømning af alle fraktioner, hvor vi som hovedregel ikke må have mere end ganske få daglige afvigelser. På grund af den store udrulning af nye og flere affaldsbeholdere til 15.000 villaer, parcel- og rækkehuse her i foråret kan der imidlertid lige nu forekomme mindre uregelmæssigheder i serviceniveauet.

I Forsyning Helsingør har vi mål om, at 99,9 procent af beholdere til dagrenovation og 98,0 procent af beholdere til papir/pap, skal tømmes til tiden. Og at alle fejl, kunder melder ind på vores app eller i Kundeservice før kl. 13.00 på tømningsdagen, bliver udbedret samme dag og ellers dagen efter.

Før udrulningen af nye affaldsbeholdere til 15.000 villaer og rækkehuse begyndte her i februar, overholdt vi disse mål. Dvs. at ud af 15.000 tømte dagrenovationsbeholdere på en uge meldte kunderne ind, at vi glemte at tømme under ca. 15 beholdere. Ud af de ca. 2.200 tømte papir/papbeholdere blev det meldt ind, at vi i snit glemte 13 beholdere om ugen. Det er en høj forsyningssikkerhed og et højt serviceniveau. Derudover ser vi også, at nogle at de glemte tømninger, som meldes ind, slet ikke er glemte, men fx skyldes, at der har været forhindringer på adgangsvejen eller andet, der gør, at vi ikke kan tømme.

Efter udrulningen af de nye beholdere er vores fejlprocent steget en smule. I øjeblikket driver vi både den nye og gamle ordning sideløbende. Derfor er der ændret i bemanding og indført nye ruter på nye adresser – og det presser vores system og medarbejdere maksimalt. Det er derfor naturligt, at der pt. er en lidt højere fejlprocent. I uge 14 blev der meldt 37 manglende tømninger ind for dagrenovation og 28 manglende tømninger for papir. Det er højere, end det plejer at være, men for papir er det stadigt under vores måltal. På de nye tømninger af beholderne med henholdsvis mad/rest-affald – og plast/metal er servicemålene 98 procent og 99 procent. I uge 14 lå vi henholdsvis på 64 og 68 manglende tømninger.

Vi gør, alt hvad vi kan, for at overholde vores høje servicemål, og er der en svipser i ny og næ, så beklager vi det. Men vi skal nok tømme hos alle – og allerede fra uge 16 nærmer vi os normaltilstande, da de fleste villaer, parcel- og rækkehuse, da har fået leveret de nye beholdere.

Læs mere om ny affaldsordning.