Kampagne får kunder til at deponere mindre

Affald

På seks uger er mængden af affald til deponi fra de to genbrugspladser i Helsingør Kommune faldet med over 60 procent.

Deponi-kampagne

Kunder på Skibstrup Genbrugsplads og Cirklen – Helsingør Genbrugsplads blev i kampagneperioden mødt af ekstra skiltning og bannere ved deponicontainerne.

”Sortér mere, deponér mindre” var navnet på den kampagne, der fandt sted på Skibstrup Genbrugsplads og Cirklen – Helsingør Genbrugsplads fra midten af september til og med oktober måned.

Kampagnen havde fokus på korrekt sortering af affald til deponi og skulle hjælpe privat- og erhvervskunder med at sortere mere, så mindre fejlsorteret affald ender i jorden på deponiet – og resultaterne fra kampagnen viser, at den har haft god effekt.

Mindre affald er endt i deponicontainerne
I de seks uger, som kampagnen varede, blev der til sammen afleveret 15 tons affald i deponicontainerne på de to genbrugspladser i Helsingør Kommune. Det er markant mindre end de 46 tons, der blev afleveret i de seks uger før kampagnen startede, og dermed er mængden af affald til deponi fra de to genbrugspladser faldet med over 60 procent i kampagneperioden. Et resultat, som Jens Bertram, bestyrelsesformand i Forsyning Helsingør er meget glad for:

Kampagnen er gået rigtig godt. Det kan vi både takke kunderne for, som har taget godt imod kampagnen og sorteret bedre, men også medarbejderne på genbrugspladserne, som har været gode til at hjælpe og vejlede kunderne til korrekt sortering.
Jens Bertram, bestyrelsesformand.

”Kampagnen er gået rigtig godt. Det kan vi både takke kunderne for, som har taget godt imod kampagnen og sorteret bedre, men også medarbejderne på genbrugspladserne, som har været gode til at hjælpe og vejlede kunderne til korrekt sortering. Kombinationen af gode kunder og dygtige medarbejdere på pladsen har i den grad været afgørende for, at kampagnen er gået godt”, fortæller Jens Bertram, bestyrelsesformand i Forsyning Helsingør.

Dialog påvirker kunder til at ændre adfærd
Formålet med kampagnen har været at skabe opmærksomhed omkring korrekt sortering hos de kunder, der kommer på pladserne. Tydelig skiltning og visuelle blikfang på genbrugspladserne skulle bl.a. hjælpe med dette, og det viste sig samtidig at være et godt udgangspunkt for at starte en dialog mellem kunder og pladspersonale.

Vi håber selvfølgelig, at de mange dialoger har inspireret kunderne til en varig adfærdsændring – og at nedgangen i afleveret deponiaffald holder.
Jette Skaarup Justesen, afdelingsleder.

I kampagneperioden oplevede vi, at mange kunder henvendte sig til medarbejderne på pladsen. Formentlig fordi de lagde mærke til den tydelige skiltning og visuelle blikfang ved deponicontainerne. Det gjorde, at medarbejderne fik nogle gode dialoger med kunderne om vigtigheden af at sortere deponiaffald korrekt. Vi håber selvfølgelig, at de mange dialoger har inspireret kunderne til en varig adfærdsændring – og at nedgangen i afleveret deponiaffald holder”, fortæller Jette Skaarup Justesen, afdelingsleder i Affald og Ressourcer.

Selvom kampagnen er slut nu, vil medarbejderne på pladsen forsat være opmærksom på at hjælpe kunderne med at sortere deponiaffald korrekt. Fremover vil der også være ekstra skiltning ved deponicontainerne, der skal minde kunderne om henvende sig til medarbejderne, hvis de ønsker at smide deponiaffald ud.

Deponi-kampagne
En særlig udstilling på Cirklen skulle vise kunderne, hvad de seks affaldstyper, der oftest fejlsorteres som deponiaffald, kan blive til, hvis det sorteres korrekt.

Baggrund for kampagnen
Målet med kampagnen var at reducere mængden af fejlsorteret affald, der ender på deponianlægget på Skibstrup Affaldscenter. Dels for at sikre, at deponianlægget holder den forventede levetid, der er estimeret til 2029 og dels for at sikre, at mere affald kan blive genanvendt til nye produkter eller brændt og brugt til energiudnyttelse.

Kampagnen var et samarbejde mellem Norfors og Forsyning Helsingør, da deponianlægget på Skibstrup Affaldscenter også modtager deponiaffald fra Norfors’ seks genbrugspladser i Fredensborg, Lynge, Humlebæk, Kokkedal, Birkerød og Nærum. Derfor fandt kampagnen også sted på flere af Norfors’ genbrugspladser, og resultaterne derfra viser ligeledes, at kampagnen har haft en positiv effekt med reducerede mængder til deponi.