Skraldemænd giver kunderne bedre service

Affald

En måned efter hjemtagning af renovationskørslen viser en status, at affaldskunderne oplever forbedret service.

none

Siden 16. september 2019 har det været Forsyning Helsingør selv, der har stået for indsamling af husholdningsaffald i kommunen – og ikke selskabets tidligere leverandør. Nu - en måned efter hjemtagningen af opgaven – viser en opgørelse, at skraldemændene er blevet bedre til at tømme affaldsbeholderne - og at kunderne dermed oplever en forbedret service. Opgørelsen viser, at skraldemændene i løbet af den første måned har tømt 107.585 beholdere med dagrenovation. Kun i 98 tilfælde har kunder klaget over manglende tømning af beholderen. Det er en markant forbedring sammenlignet med måneden før, hvor tallet var på 109 – oven i købet for langt færre tømninger.

”Hjemtagningen af renovationskørslen er gået over al forventning i opstartsfasen.  Vores skraldemænd gør det ikke bare lige så godt som før – de gør det bedre. Det er en fornøjelse at se, hvordan de har løftet serviceniveauet her i løbet af den første måned. Da vi gik i gang, sagde vi, at det ville blive en fordel for kunderne, at vi nu selv kører skraldevognene. Nu viser de første opgørelser, at vi havde ret”, fortæller bestyrelsesformand Per Tærsbøl.

De 98 manglende tømninger svarer til 0,9 promille af månedens samlede antal tømninger. Forsyning Helsingørs servicemål er på max. 1 promille.

Spørger man skraldemændene selv, peges der på ændrede ansættelsesvilkår som årsagen til serviceløftet:

”Før kørte vi ruterne hurtigere igennem for at kunne komme hurtigere hjem - eller fordi nogle af os var aflønnet efter, hvor mange beholdere, vi kunne tømme. Andre gange var det fordi, kollegaer stod og ventede på at bruge skraldevognen på andre opgaver. Det gav stress og betød, at vi oftere glemte en skraldebeholder hist og her. Nu er vi på fast løn med faste timer. Det giver ro og bedre tid til at udføre opgaven”, siger renovationsmedarbejder i Forsyning Helsingør, Jesper Kanstrup, der på 12. år henter skrald i Helsingør Kommune.

De 26 nye skraldemænd er ansat med en fast ugentlig arbejdstid med fast løn – i modsætning til tidligere, hvor de var på forskellige akkordaftaler. Her var de alle – på nær én – ansat i selskabet Remondis, der tidligere stod for afhentning af husholdningsaffald i kommunen. Skraldemændene har derfor også stort lokalkendskab og har kørt ruterne i forvejen.