Tryg og sikker gadebelysning – med borgernes hjælp

Gadelys

Her på Forsyning Helsingørs hjemmeside og via app’en Dit Gadelys, kan du nu fejlmelde defekte lamper i hele kommunen.

none

Når mørket falder på i land og i by, så er det rart, at gadebelysningen virker, så borgerne kan færdes trygt og sikkert på veje og stisystemer. Forsyning Helsingør har ansvaret for driften af langt det meste gadelys i kommunen. I alt er der ca. 16.000 lamper, lygter og pullerter, der skal serviceres og vedligeholdes. Der sker typisk efter en programmeret vedligeholdelsesplan. Men den kan ikke stå alene. Når det gælder punktvise og pludseligt opståede fejl har Forsyning Helsingør brug for borgernes hjælp. Hurtig service og udskiftning er derfor afhængig af, at borgerne i Helsingør Kommune hjælper med at fejlmelde defekt gadelys.

Lettere at melde fejl på lamper og trafiklys
Selve fejlmeldingen er nu blevet lettere at gennemføre. Det kan enten ske på stedet via mobil app’en Dit Gadelys – eller på Forsyning Helsingørs hjemmeside under selvbetjeningsløsninger. Tidligere var det kun muligt at bruge app’en uden for postnummer 3000 – men nu er det også blevet muligt at melde defekte lamper og trafiklys ind, hvis de er placeret inden for postnummer 3000. Alle 16.000 lyskilder kan altså nu genfindes i app’en.

”Nu er det blevet lettere for fodgængere og andre trafikanter i byen at fortælle os, når en lampe er defekt. Det kan ske med det samme – på stedet – via en mobiltelefon og app’en Dit Gadelys. Og det gælder overalt i kommunen. Dermed bliver det også lettere for os at vedligeholde de mange lyskilder hurtigt og effektivt”, fortæller Hans Peter Balle, energichef i Forsyning Helsingør.

Statsvejen – dvs. dele af Kongevejen og Flynderborgvej ned til færgerne – er ejet af Vejdirektoratet, der derfor står for drift og service af de tilhørende gadelamper dér. Lige så er der privatejede områder, hvor det fx kan være boligforeninger eller andre, der står for drift og vedligeholdelse.