Erhvervsaffaldsgebyr 2011

Nyhed

none

Erhvervsaffaldsgebyr 2011

Forsyning Helsingør har nu sendt opkrævning for erhvervsaffaldsgebyr 2011 ud til ca. 2.500 virksomheder i kommunen. Fristen for betaling er d. 01.12.11.

Folketinget har besluttet, at alle landets kommuner skal opkræve affaldsgebyrer fra erhvervsvirksomheder og institutioner. Gebyret skal opkræves efter udvalgte branchekoder i Det Centrale Virksomhedsregister www.cvr.dk

Gebyret dækker erhvervets andel af udgifterne til administration og planlægning inden for affaldsområdet. Gebyret skal desuden dække udgifterne til erhvervets brug af genbrugspladsen og farlig affaldsordningen. Hertil kommer, at kommunen skal opkræve et gebyr, der skal videresendes til Miljøstyrelsen til finansiering af driften af nye nationale affaldsdata- og regulativsystemer.

Gebyret erstatter den betaling, der hidtil er sket via ejendomsskat eller husleje. Den samlede indtægt for kommunen er uændret, men fordelingen er blevet ændret, så dem med mest affald kommer til at betale mest.

Indtil 2010 har det været BBR-registrets arealoplysninger, som har bestemt fordelingen af omkostningerne. Det nye gebyr er nu fastsat, så håndværkere og anlægsgartnere betaler mere end andre erhverv. 

De virksomheder, der bor til leje, har sandsynligvis tidligere betalt affaldsgebyr via huslejen. Virksomheden skal derfor selv sørge for at få refunderet andelen af affaldsgebyret hos udlejeren. Dette gælder dog ikke betalingen for fx dagrenovation og andre tømningsordninger. Disse ordninger skal virksomhederne under alle omstændigheder selv betale for.

Gebyret dækker behandlingen af erhvervsaffald på genbrugspladsen samt administration, omkostninger til nye affaldsdata- og regulativsystemer i Miljøstyrelsen samt jordhåndteringsgebyr. Gebyret skal betales, uanset om virksomheden benytter ordningerne eller ej. Reglerne er beskrevet i Miljøministeriet bekendtgørelse nr. 224 af 7. marts 2011 om affald.

Ofte stillede spørgsmål om affaldsgebyr for erhverv

Hvad er gebyrsatserne?

Gebyrsatser (ex. moms) Antal ansatte Faktor DKK
Øvrige virksomheder  - 0,5 1.005,46
Håndværkere og anlægsgartnere 0-1 4 4.410,46
Håndværkere og anlægsgartnere 2-10 6 6.356,46
Håndværkere og anlægsgartnere >10 8 8.302,46

Hvem skal betale?

Alle virksomheder, der er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister og har produktionsenhed (P-nummer) i Helsingør Kommune, skal betale erhvervsaffaldsgebyr, bortset fra virksomheder, der på forhånd er fritaget i henhold til de gældende regler.

Kommunen kan fritage virksomheder for betaling af erhvervsaffaldsgebyret, hvor dette er en direkte følge af Affaldsbekendtgørelsens § 62 stk. 1-5.

Hvilke virksomheder kan blive fritaget?
Kommunen kan ikke fritage virksomheder for affaldsgebyr, hvor dette ikke direkte følger af Affaldsbekendtgørelsen § 62 stk. 1-5.

Du har derfor kun kunnet søge om fritagelse for affaldsgebyret:

- hvis din virksomhed er forkert registreret i CVR eller er ophørt

- hvis virksomheden på ingen måde har nogen affaldsproduktion – hverken PC, papir mv.

- hvis virksomheden i 2009 havde en omsætning på under 50.000 kr.

- hvis du kan dokumentere, at din virksomhed selv forestår håndtering af alt virksomhedens kildesorterede affald til nyttiggørelse (genanvendelse). Denne betingelse er ikke opfyldt, hvis der udelukkende afhentes affald til forbrænding eller deponi.

Til orientering gives efterfølgende en række eksempler på virksomheder som Helsingør Kommune vurderer HAR affald. Disse virksomheder kan ikke få fritagelse begrundet med intet affald.

Læs mere om hvem som ikke fritaget her

Du kan få fritagelse, hvis virksomhedens omsætning i 2009 var lavere end 50.000 kr.
Hvis virksomheden kan dokumentere en årlig omsætning under 50.000 kr. (ekskl. moms) for det indkomstår, der ligger 2 år før gebyråret. Nystartede virksomheder kan således ikke benytte denne mulighed. Ansøgningen skal følges af en tro og love erklæring og evt. dokumentation for omsætning under 50.000 kr. fx ved kopi af revisorpåtegnet regnskab og momsindberetning, hvoraf omsætningens størrelse kan ses eller beregnes.

Du kan få fritagelse, hvis virksomheden på ingen måde har nogen affaldsproduktion - hverken PC, papir mv.
Ansøgningen skal følges af en tro og love erklæring, hvor du erklærer, at du aldrig vil benytte genbrugspladsen eller andre af kommunens ordninger for affald.

Du kan få fritagelse, hvis alt affald håndteres til nyttiggørelse
I sjældne tilfælde hvor fx al virksomhedens kildesorterede affald eksporteres til nyttiggørelse/genanvendelse, kan der være baggrund for at ansøge om fritagelse. Denne betingelse er IKKE opfyldt, hvis der udelukkende afhentes affald til forbrænding eller deponi. Kommunalbestyrelsen kan dog opkræve gebyr hos virksomhederne, hvis de anvender en eller flere indsamlingsordninger i kommunen.

Du kan få fritagelse, hvis der er sket ændringer i CVR-registreringen
Hvis din virksomhed er forkert registreret i CVR, eller hvis virksomheden er lukket inden gebyråret, kan du søge om fritagelse. Bemærk: Det er dit eget ansvar at rette oplysningerne i CVR forud for ansøgningen.

OBS! FRISTEN FOR AT SØGE OM FRITAGELSE FOR OPKRÆVNINGSÅRET 2011 ER UDLØBET.
Forsyning Helsingør er nu igang med at behandle de indkomne ansøgninger.

Hvem laver reglerne?
Reglerne for fritagelse for gebyr fremgår af Affaldsbekendtgørelsen og af en vejledning fra Miljøstyrelsen.

Undgå fejlopkrævninger
Kommunen kan ikke hjælpe med at rette dine oplysninger i CVR-registret.

Opkrævningen er alene baseret på oplysninger fra CVR-registret.
Det er derfor vigtigt, at dine oplysninger i CVR er korrekte, herunder virksomhedens branchekode og oplysninger på det enkelte P-nummer.

Såfremt der er fejl og mangler i oplysningerne i CVR, skal du selv kontakte Erhvervs- og Selskabsstyrelsen for at få fejlen rettet.

Virksomhedens registreringer kan ses på www.cvr.dk Registreringen kan ændres på www.letnok.dk med digital signatur, eller ved at kontakte Erhvervs- og Selskabsstyrelsen på selskab@eogs.dk eller tlf. 33 30 77 00.

Dokumenter