Stor interesse for at følge eget vandforbrug

Nyhed

Over 6000 kunder er nu tilmeldt Forsyning Helsingørs nye service, der advarer om mulige lækager eller rørsprængninger.

none

En udendørs vandhane, der ikke er blevet lukket. Et toilet der løber. Eller et gammelt rør der er sprunget, og som lukker 500 liter vand ud i timen! Der er kommet mange gode eksempler sommeren over fra kunder, der har haft glæde af Forsyning Helsingørs nye sms- og mailservice. Det er en service, hvor kunderne modtager sms’er eller mails om mulige utætheder eller rørsprængninger. På den måde kan fejlene findes og udbedres hurtigt. Kunderne slipper for vandspild – og for større vandregninger.

Efter en målrettet kampagne sommeren over er der nu flere end 6000 kunder, der er tilmeldt den nye service.

”Det er godt, at vi allerede har fået så mange kunder med. Det vidner om, at servicen er populær, og at kunderne kan se fordelen ved hurtigt at blive informeret, når vandforbruget er unormalt højt. Som ansvarligt forsyningsselskab arbejder vi konstant på at minimere vandspildet og forbedre serviceniveauet. Her gør vi begge dele samtidigt. Det er godt for miljøet – og det giver kunden en større tryghed – og måske i sidste ende en lavere vandregning”, siger Per Tærsbøl, bestyrelsesformand i Forsyning Helsingør.

Brugbare data fra vandmåleren
Informationen på sms eller mail kommer direkte fra husstandens vandmåler, hvis måleren registrer et ekstraordinært højt vandforbrug. I praksis udsendes der en besked, hvis vandmåleren ikke står stille i løbet af de sidste 24 timer. En advarsel om mulig rørsprængning sendes, hvis måleren registrerer, at vandforbrug i over 30 minutter på 250 liter vand.

Forsyning Helsingør har fået sat fjernaflæste målere op hos kunderne de seneste to år. Forbrugsdata bliver nu automatisk registreret hos Forsyning Helsingør, og dermed undgår kunderne fx at ringe ind med årsaflæsning. Kunderne kan desuden frivilligt downloade app’en ”Forsyning Helsingør” eller gå ind på fh.dk og følge eget forbrug.

”Lækagealarmerne er et godt eksempel på, hvordan vi som forsyningsselskab kan bruge store mængder data – også kaldet big data – på en intelligent måde, der kommer kunderne til gavn. Vi er hele tiden på udkig efter at udvikle nye digitale services og produkter til vores kunder”, udtaler produkt- og forretningsudvikler i Forsyning Helsingør, Liv Kure Molin, der samtidig understreger, at alle data sendes fortroligt og krypteret fra målerne til Forsyning Helsingør.

Tilmeld dig servicen