Ny fyringssæson: Mest biomasse fra Danmark

Nyhed

Der er planlagt ankomst af 16 flisskibe til Helsingør Havn i vinterhalvåret.

Lastbil med flis afleveres på kraftvarmeværk

Den nye fyringssæson 2021-2022 står for døren, og dermed begynder der så småt igen at komme biomasse på kedlerne i Helsingør Kraftvarmeværk. Allerede nu er leverandøraftalerne i hus for det forventede forbrug på ca. 120.000 tons biomasse (træflis) til og med juni måned næste år. Også i denne fyringssæson vil det meste biomasse komme fra Danmark. Lidt under 30 procent sejles ind fra Tyskland og Baltikum via havnen i Helsingør – og endelig kommer en mindre del fra Sverige. 

Lever op til nye bæredygtighedskrav
Biomassen lever op til de nye bæredygtighedskrav – introduceret i lovgivningen denne sommer. Kravene er en udvidelse og en stramning af de tidligere krav i henhold til brancheaftalen om sikring af bæredygtig biomasse, og betyder blandt andet, at der kun må bruges biomasse fra produktionsskove i vækst.

Lovgivningen er med til at tydeliggøre, at der kun må bruges god biomasse i branchen.
Jens Bertram, bestyrelsesformand

”Vi er glade for den nye lovgivning, der sikrer, at der kun må bruges bæredygtig biomasse, og at kulstoflageret i skovene skal bevares. Lovgivningen er med til at tydeliggøre, at der kun må bruges god biomasse i branchen. Det har vi nu hele tiden gjort på Helsingør Kraftvarmeværk, hvor vi altid går efter bæredygtig og certificeret biomasse fra vores nærområder. Derfor er det også naturligt, at vi finder det meste indenfor landets grænser”, forklarer Jens Bertram bestyrelsesformand i Forsyning Helsingør.

Energichef Hans Peter Balle supplerer:

”Af forretnings- og forsyningsmæssige årsager har vi dog også brug for udenlandske leverandører for ikke at lægge for mange æg i én kurv – og her giver det stor fleksibilitet, at disse leverandører kan bruge Helsingør Havn.  Samtidig er vi med til både at sikre liv i havnen, indtægter i kommunekassen og generelt mindre transport på landevejen”.

Forsyning Helsingør er hovedejer af Helsingør Kraftvarmeværk.

Den bæredygtige biomasse er restprodukter fra produktionsskove, der fx leverer tømmer til møbler og byggeri samt affaldstræ fra savværker. Biomassen vil derfor typisk bestå af toppe, grene, udtyndingstræ og syge eller skæve træer. Der er således ikke tale om biomasse fra værdifuld naturskov.

Flere forskellige leverandører og transportruter
I fyringssæsonen 2021/2022 bruger Helsingør Kraftvarmeværk flere forskellige leverandører. Oprindelseslandet for den indkøbte biomasse er:

  • Danmark – 58 % - transporteret fra Sjælland til værket med lastbil
  • Baltikum – 16 % - transporteret med skib til Helsingør Havn – og derfra med lastbil til værket
  • Tyskland – 13 % - transporteret med skib til Helsingør Havn – og derfra med lastbil til værket
  • Sverige – 13 % - transporteret fra Sydsverige med lastbil via HH-overfarten

Dette vinterhalvår er der planlagt 16 transporter med skib til havnen i Helsingør – svarende til 2-3 skibe om måneden. Det bliver til i alt 33.000 tons biomasse, hvilket er under den tilladelige mængde på 50.000 tons for losning af flisskibe i Helsingør Havn. Det første skib ankommer i uge 40 fra Tyskland. (Se planlagte anløb i dokument til højre.)

Fakta: Krav til losning og transport af flis fra havnen til Helsingør Kraftvarmeværk
Når leverandørerne skal losse et skib med biomasse (flis) til Helsingør Havn, er der en række krav og retningslinjer, der skal følges af hensyn til bl.a. trafiksikkerhed, minimering af støjgener og besøgende i havnen. Det gælder fx:

  • Leverancer skal ske i vinterhalvåret
  • Losning kun tilladt mandag – fredag fra kl. 7.00 – 18.00, ikke støjende til- og afrigning tilladt en time før/efter.
  • Spærretid omkring kl. 8 (af hensyn til skolestart)
  • Kajen skal rengøres efter brug
  • Lastbiler skal overdækkes inden afgang fra kaj
  • Lastbiler skal følge ruten Havnegade – Allégade - Kronborg Vej - I.L. Tvedesvej – Trækbanen – Kongevejen - til og fra Helsingør Kraftvarmeværk